Köpvillkor

Allt du behöver veta om att handla hos oss. Villkoren gäller mellan dig som beställare (kund) och oss som säljare.

Allmänt Köpinformation

För att handla hos oss behöver du vara 18 år (sorry kids). Är du under 18 år kan du handla tillsammans med eller med godkännande av målsman. När du handlar via Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du handlar på distans. Läs mer hos Konsumentverket. Blojtarta.se reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Orderbekräftelse

När du gjort din beställning får du ett mejl med en orderbekräftelse. Där ser du vad du köpt med priser och fraktkostnad. Inga konstigheter. Om din order innehåller beställningsvaror får du en uppskattad leveranstid på din försändelse. (Den som väntar på något gott och så vidare.) Om något är fel med beställningen, kontakta oss snarast. Vi skickar även ett meddelande när varan har skickats från vårt lager, med ett spårbart kolli- id.

Priser

Priserna är i svenska kronor och kan anpassas beroende på språk och ip-adress. Moms ingår på alla varor med 25%, 12% eller 6%. Alla priser visas inklusive moms på hemsidan. Vi reserverar oss rätten för prisändringar utan någon förvarning på eventuella felaktiga priser samt makulering av order där varor med felaktiga priser förekommer. Du meddelas om du köpt en vara till ett felaktigt pris.

Tryckfel, produktbilder och produktinformation Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende gällande till exempel färger och nyanser. Färgen du ser på vår hemsida är beroende på den färginställning du använder på den enhet du surfar från. Blojtarta.se kan därför inte garantera att färgen du ser på produkten på vår hemsida motsvarar den faktiska färgen på produkten. Mått som anges på hemsidan i exempelvis storleksguiderna för våra produkter är ungefärliga värden som ska ge dig en uppfattning om passform och storlek, och är alltså ingen definitiv garanti på de verkliga mått som produkten har. Vi strävar förstås alltid efter att återge så korrekt information som möjligt om produkten.

Betalningssätt Klarna Checkout Genom att fylla i några enkla uppgifter identifierar du dig och kan välja det betalningssätt som passar dig bäst – Swish, faktura, kort, konto, banköverföring och Klarna Direkt. Ibland erbjuds du att betala med någon av Klarnas kampanjer som kan variera. Kontakta Klarna om du har några funderingar kring din betalning. Alla fakturor skickas per mejl. Om du vill ha pappersfaktura kan du kontakta Klarna. Tyvärr har vi i dagsläget inte möjlighet att erbjuda E-faktura. För maximal säkerhet använder Klarna sig av 3D-Secure, läs mer om Klarnas fullständiga villkor här.

Frakt och leverans Vi levererar till Sverige och resten av världen, och vi erbjuder flera leveranssätt för våra kunder.

Beställningsvaror

Vi har många roliga grejer på lager, men vissa av våra produkter är beställningsvaror, vilket innebär att leveranstiden blir längre. Det står på produktsidan samt i kassan när du ska betala. I din orderbekräftelse får du också ett meddelande att din order innehåller beställningsvaror samt uppskattad leveranstid. Observera att vi inte skickar delar av en order även om vissa av dina varor finns i lager. Allt skickas när hela ordern är komplett.

Dröjsmål i leverans Om vi av någon anledning inte kan leverera din order i tid kommer vi informera dig om detta. Om det är möjligt kommer vi även informera dig om anledningen till förseningen och om den nya leveranstidpunkten. Du kan vid leveransförseningar välja att få pengarna tillbaka eller en ny vara levererad. Kontakta oss så hjälper vi dig med frågor kring din leverans.

Transportskador Tillsammans tar vi kampen mot tristess – och mot trasiga paket! Om du märker att ditt paket är skadat vid leverans är det viktigt att fota paketet innan kontakt med transportören. Kontakta oss så hjälper vi dig med en reklamation hos fraktbolaget.

Outlösta paket Om ditt paket inte hämtas ut i tid debiteras du 195 kr för att täcka våra hanteringskostnader. Det vore väl supertrist så glöm inte ditt paket!

Ångerrätt

Ångerrätten gäller i 30 dagar från den dag du tog emot ditt paket. Observera att ångerrätten ej omfattar livsmedel (ät- och drickbara produkter), specialtillverkade varor, till exempel studentskyltar och våra egendesignade produkter, varor som försämrats av användning eller passerat bäst före-datum, samt förseglade varor som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte lämpar sig för retur där förseglingen har brutits, till exempel: Peruker, peruknät, munskydd, strumpor, underkläder, strumpbyxor/leggings/tights, smink, linser, sexleksaker och andra intima produkter, maskeraddräkter och plagg som varit använda (du kan dock prova varan för att se om den passar). Ångerrätten gäller inte heller maskeraddräkter och plagg för djur som varit provade eller använda (det går givetvis bra att ta plagget ur förpackningen för att mäta och/eller titta på det).

Varan skall returneras i oförändrat skick i dess originalemballage för fullständig återbetalning - detta innebär att eventuella förpackningar, produktframsidor, informationsblad och andra tillbehör ska vara intakta och inskickade tillsammans med produkten vid retur. Om du inte uppfyller dessa krav förbehåller vi oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag upp till 100 % på beloppet som ska återbetalas. Du ansvarar för varan till dess att vi mottagit den. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan (till exempel inlämningskvitto hos transportör), beroende på vilket som inträffar först.

Öppet köp

Eftersom vi är så fantastiska och tror på våra produkter erbjuder vi hela 30 dagars öppet köp till skillnad från den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar. Detta ger dig mer tid till att känna in om produkten verkligen är för dig. Öppet köp gäller i 30 dagar från den dag du tog emot ditt paket.

Om du vill skicka tillbaka din produkt loggar du in på Min order med din e-postadress och ordernummer. Där väljer du retursätt och vad du vill returnera. Du kan även meddela vår kundservice om du ångrar ditt köp. Returkostnaden är 49 kr eller 59 kr beroende på vilket retursätt du väljer. Väljer du att lösa din retur själv är det viktigt att du först meddelar oss detta via mail eller telefon. Återbetalningen sker inom 14 dagar efter vi mottagit din retur eller erhållit bevis om att varan returnerats (till exempel ett inlämningskvitto hos transportör).

Reklamation

Vi gör vårt bästa för att leverera dina varor felfria. Har du trots detta mottagit en produkt som inte stämmer överens med beskrivningen eller en vara som inte håller måttet? Logga in på Min order med din e-postadress och ordernummer för att göra din reklamation, så hjälper vi dig! Vi vill få in ditt ärende inom skälig tid men senast inom 8 dagar efter att du mottagit din order.

Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom tre år från inköpsdatum behandlas enligt denna. Med andra ord, du handlar tryggt!

Har det gått längre än två år från inköp behöver du som kund påvisa att det rör sig om ett produktionsfel och inte handhavandefel.

Återbetalning

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan (till exempel inlämningskvitto hos transportör), beroende på vilket som inträffar först. Pengarna förs över via det betalmedel du valde att använda för ditt köp. Har du handlat prylar via presentkort kan du endast få presentkort i retur och inte pengar. Blojtarta.se kan komma att tillämpa värdeminskningsavdrag om returen inte har hanterats korrekt enligt de villkor vi nämner ovan eller inte inkommit till oss inom skälig tid.

Enligt reklamationsrätten återbetalar vi samtliga av dina kostnader kring inköpet av produkten vid en godkänd reklamation.

Övrigt

Riktlinjer för egendesignade produkter Vi följer svensk lagstiftning och förbehåller oss rätten att inte producera material som bedöms som olagligt, kränkande, hotande, skadligt, naket, pornografiskt eller på annat sätt stötande. Detta inkluderar även innehåll som kan kränka någon parts immateriella egendom.

Erbjudanden och Outlet

Vid kampanjer och erbjudanden på våra produkter gäller kommunicerat slutdatum, alternativt så länge lagret räcker om inget slutdatum på kampanjen angivits.

Mail från Blojtarta.se

En tid efter att du mottagit din order skickar vi ett mail där vi ber dig att utvärdera din köpupplevelse, samt lämna ett omdöme om de produkter du köpt. Du är inte skyldig att svara på denna utvärdering men vi skulle uppskatta det jättemycket så att vi kan förbättra vår sajt, våra produkter och för att skapa en ännu bättre kundupplevelse.

Tryggt att handla med oss

Blojtarta.se är med i Trygg E-handel som är en certifiering av Svensk Distanshandel för webbutiker som uppfyller deras krav kring säkerhet och trygghet. Produkter som kräver bruksanvisning blir levererade med detta på svenska. Bruksanvisningen kan även vara endast visuellt utformad. Saknas bruksanvisning eller om den är bristfällig har du rätt att reklamera din vara.

Alla transaktioner via Klarna skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och 3D-Secure. 3D-Secure är en standard framtagen av VISA och MasterCard för att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet. Med andra ord, du handlar tryggt hos oss.

Personuppgifter Vill du veta mer om hur vi behandlar dina personuppgifter? Läs vår integritetspolicy!

Force Majeure

Blojtarta  är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Vid tvist Vid en eventuell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Kontakta dom via deras hemsida www.arn.se eller ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Vid gränsöverskridande E-handel kan du gå vidare med ditt ärende via EU:s gemensamma sida för tvistlösningar som prövar tvister som uppstått vid gränsöverskridande E-handel.